woensdag 1 mei 2024

interbellum

 


ik maakte een aantal jaren teksten die door scholieren werden voorgelezen bij het monument voor de gevallenen in jutphaas.


nog even en we staan weer stil bij oorlogsslachtoffers. 

nog even en we bewegen weer op het ritme van de vrijheid. 

ingetogen en uitbundig. 

een goede, waardevolle traditie, nooit hetzelfde.

en nu, nu is het anders.


ik wens u oprecht toe dat u langdurig en intens vrede mag voelen.

ook naar de ander toe, ik hoop dat u goed voor en tolerant jegens de ander wilt zijn.

‘vrijheid geef je door’ is het motto.

laten we dat doen.


nu zijn we ons meer dan eerder bewust van de breekbaarheid van vrijheid.

meer dan eerder ook ben ik bezorgd.


interbellum


denk jij dat wij ooit net als zij

in tijden van een losser rede

bereid zijn om in naam van vrede

ook op te gaan in razernij?


dat jij en ik, bepakt, gehelmd

de lieven kussen, weg marcheren

om wat ondenkbaar is te leren

terwijl een roes het hart bedwelmt?


je lacht en denkt ‘wij zijn nu vrij’

dat dachten zij ook in ’t verleden

een zwaar beseffen pijnigt mij


zij waren ooit toch net als wij

ik vrees de wegen te betreden

dus bid ik god ‘sta ons dan bij’


© ton de gruijter


(dit gedicht is opgenomen in de bundel ‘een schommel treft geen blaam’)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten